7:16:48 - جمعه 17 جولای 2020
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
ماجرای انتقال مکرر تجهیزات استراتژیک از بندر چابهار چیست؟
آفتاب‌‌نیوز : بعد از توسعه فاز اول بندر شهید بهشتی یک خط اعتباری ۴۰۳میلیون دلاری از صندوق توسعه ملی برای تجهیز بندر چابهار باز شد، با تخصیص این خط بیش‌از ۳۰ دستگاه استراتژیک تخلیه و بارگیری برای بندر چابهار خریداری شد که بخشی از آن‌ها ۸ دستگاه مکنده غلات ۶۰۰ تن بر ساعت بود. این […]

آفتاب‌‌نیوز :

بعد از توسعه فاز اول بندر شهید بهشتی یک خط اعتباری ۴۰۳میلیون دلاری از صندوق توسعه ملی برای تجهیز بندر چابهار باز شد، با تخصیص این خط بیش‌از ۳۰ دستگاه استراتژیک تخلیه و بارگیری برای بندر چابهار خریداری شد که بخشی از آن‌ها ۸ دستگاه مکنده غلات ۶۰۰ تن بر ساعت بود. این مکنده عمدتاً با هدف تبدیل چابهار به قطب کالای اساسی ایران و کشورهای مستقل مشترک‌المنافع آسیای میانه برای بندر چابهار خریداری شد.

سازمان بنادر و دریانوردی ۵ دستگاه از این مکنده‌های غلات را در برهه زمانی آبان تا اسفند ۹۸ به بنادر شهید رجایی و امام خمینی انتقال دارد، با این توضیح که بندر چابهار فعلاً به این تجهیزات نیازی ندارد و با توجه به ورود کالای اساسی به کشور آن بنادر بیشتر به این تجهیزات نیاز دارند، این درحالی بود که ورود ۲۰ درصد کالای اساسی ایران از چابهار برنامه‌ریزی شده بود و قرار بود به‌مراتب در برنامه توسعه این ۲۰ درصد افزایش و چابهار به اصلی‌ترین بندر ایران در کالای اساسی تبدیل شود.

ماجرای انتقال مکرر تجهیزات استراتژیک از بندر چابهار چیست؟

اداره‌کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان در توضیحاتی گفت: فعلاً به این تجهیزات احتیاجی ندارد و هروقت دوباره نیاز شد آن‌ها را برمی‌گرداند؛ این درحالی بود که خود این بنادر به تجهیزات مختلف تخلیه و بارگیری مجهز بودند و این تجهیزات صرفاً برای چابهار و با هدف توسعه سواحل مکران از صندوق توسعه ملی خریداری شده بود.

حالا دوباره تعدادی از کارگران مستقر در بندر در تماس‌هایی خبر از انتقال یکی دیگر از این مکنده‌های غلات می‌دهند؛ مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان پیشتر گفته بود: حجم ورودی کالای اساسی به چابهار با دو دستگاه مکنده غلات هم کفایت می‌کند و در واقع این دو دستگاه توانایی تخلیه و بارگیری ۷ میلیون تن کالای اساسی در سال را دارند که نصف کل کالای اساسی است که سالانه به ایران وارد می‌شود؛ این توضیحات در لفافه می‌گوید بندر چابهار علاوه‌بر آنکه به آن ۵ دستگاه رفته احتیاجی ندارند به دستگاه سوم هم نیازی نیست و با دو دستگاه مکنده کار چابهار راه می‌افتد.

نماینده شهرهای جنوب بلوچستان در مجلس شورای اسلامی می‌گوید: سازمان بنادر قول داده که دیگر تجهیزاتی از بندر چابهار خارج نمی‌کند، انتقال همان‌ها هم جفا در حق مردم بوده است.

معین‌الدین سعیدی می‌افزاید: این تجهیزات با نگاه بلند مقام معظم رهبری برای توسعه سواحل مکران و صرفاً برای چابهار خریداری شده، درست حالا به آن‌ها نیازی نیست اما چابهار قرار است در ۵ فاز توسعه یابد و بعداً به آن‌ها نیاز می‌شود؛ آیا برگردانده می‌شود؟ در صورت تکرار و انتقال این تجهیزات تذکر جدی به وزارت راه و سازمان بنادر داده می شود.

قرار است هر چهار دستگاه هوپر که از ۴۰۳ میلیون دلار پرداخت‌شده از صندوق توسعه ملی خریداری شده‌اند به بندر امام خمینی(ره) منتقل شوند؛ همان‌طور که در برهه‌ای از زمان بندر چابهار نیاز شدید به جرثقیل داشت و سازمان بنادر و دریانوردی تصمیم گرفت یک جرثقیل ۱۰۰تنی را از بندر امام خمینی به بندر چابهار ارسال کند که با گذشت چند سال از انتقال دستگاه به بندر چابهار، همچنان از آن استفاده می‌شد اما به‌دلیل عدم نیاز به این جرثقیل، آن نیز به‌همراه هوپرها به بندر امام خمینی(ره) بازگردانده خواهد شد.

بر پایه این گزارش: مالک اصلی این دستگاه‌ها سازمان بنادر و دریانوردی ایران است و برای بندر چابهار در مجموع ۳۰ دستگاه استراتژیک خریداری شده که از این دستگاه‌ها هشت دستگاه مکنده غلات با نام هوپر خریداری شده است که این مکنده‌ها در زمان برجام خریداری شدند و ۶۰۰ تن بر ساعت توان دارند.

در ادامه گزارش آمده است، مالک اصلی این تجهیزات سازمان بنادر و دریانوردی ایران است و در زمان حاضر در بندر چابهار از تمامی این هشت دستگاه استفاده نمی‌شود بلکه تنها دو دستگاه از آنها استفاده می‌شود و دو دستگاه نیز برای آینده در نظر گرفته شده است.

تبليغات