۲:۵۵:۲۰ - شنبه ۲۰ مرداد ۱۳۹۷
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
اظهارات برخی مسئولان دولتی پیام منفی به سرمایه‌گذاران می‌دهد
رئیس اتاق بازرگانی گفت:در ماه‌های اخیر، شاهد برخی موضع‌گیری‌ها در خصوص فروشگاه‌های زنجیره‌ای بزرگ از سوی برخی مسوولان دولتی بوده‌ایم که پیام منفی به سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی دارد. خبرگزاری تسنیم: غلامحسین شافعی رییس اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی ایران طی نامه‌ای به جهانگیری معاون اول ریاست جمهوری نوشت: فروشگاه‌های زنجیره‌ای از مزیت‌های متعددی […]

رئیس اتاق بازرگانی گفت:در ماه‌های اخیر، شاهد برخی موضع‌گیری‌ها در خصوص فروشگاه‌های زنجیره‌ای بزرگ از سوی برخی مسوولان دولتی بوده‌ایم که پیام منفی به سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی دارد.

خبرگزاری تسنیم: غلامحسین شافعی رییس اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی ایران طی نامه‌ای به جهانگیری معاون اول ریاست جمهوری نوشت: فروشگاه‌های زنجیره‌ای از مزیت‌های متعددی برای تولیدکننده، مصرف‌کننده و اقتصاد کشور برخوردارند که ازجمله آن می‌توان به کاهش طول زنجیره تامین، افزایش کیفیت محصولات، کاهش قیمت تمام‌شده، شفافیت و نظارت بیشتر، کاهش حضور کالای قاچاق در نظام توزیع، ساماندهی مالیات و همچنین افزایش بهره‌وری و رقابت‌پذیری کالا‌های ایرانی اشاره کرد.

قانون‌گذار، رشد ۲۰ درصدی فروشگاه‌های زنجیره‌ای در نظام توزیع، طی برنامه ششم توسعه را موردتوجه قرار داده است. از سوی دیگر، توسعه فروشگاه‌های زنجیره‌ای و استفاده کشور از ظرفیت‌های متعدد آن، به معنی کنار گذاشتن مطلق فروشگاه‌های کوچک و متوسط نیست.

راه‌حلی که در کشور‌های توسعه‌یافته موردتوجه قرارگرفته است، نوسازی شبکه فروشگاه‌های کوچک در قالب «فرانچایز» است که امکان رقابت‌پذیری این فروشگاه‌ها در کنار فروشگاه‌های بزرگ زنجیره‌ای را فراهم می‌کند؛ بدون این‌که حقوق مصرف‌کننده و تولیدکننده، قربانی انحصار یا ناکارآمدی‌های سنتی شود. به‌بیان‌دیگر، نوسازی شبکه‌های توزیع کالایی، شامل دو اقدام هم‌زمان یعنی توسعه فروشگاه‌های بزرگ زنجیره‌ای از یک‌سو و بازسازی شبکه‌های توزیع سنتی از سوی دیگر می‌شود.

ازاین‌رو، دولت می‌تواند از طریق ساماندهی واحد‌های خرده‌فروشی سنتی، تحت حمایت و نظارت فروشگاه‌های بزرگ، ضمن حمایت دوجانبه از منافع واحد‌های خرده‌فروشی و واحد‌های زنجیره‌ای، با تأکید بر شبکه‌سازی، نوآوری و رعایت منافع تولیدکننده و مصرف‌کننده و حقوق عمومی، به ارتقای بهره‌وری در این بخش و درعین‌حال مدیریت مطلوب‌تر منافع ذینفعان مختلف کمک کند.

متاسفانه در ماه‌های اخیر، شاهد برخی موضع‌گیری‌های در خصوص فروشگاه‌های زنجیره‌ای بزرگ از سوی برخی مسوولان دولتی بوده‌ایم که افزون بر نکات ذکرشده، پیام منفی به سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی این بخش خواهد داشت. علی ایحال همان‌طور که ذکر شد، بهتر است به‌جای ایجاد محدودیت برای فروشگاه‌های بزرگ، حمایت‌های فکری لازم برای ارتقای فروشگاه‌های کوچک به‌ویژه در قالب تجربه جهانی فرانچایز موردتوجه قرار گیرد.